Mi a Business Coaching?

A Business Coaching egy személyre szabott fejlesztő tevékenység, ami a meglévő képességeket erősíti, ezzel segítve a problémák megoldását, az akadályok leküzdését.

Képzeld el, hogy van valaki, akinek ugyanolyan fontos a sikered, mint neked, aki jó kérdéseket tesz fel, amelyekkel a saját erőforrásaidra tudsz támaszkodni, aki segít olyan megoldásokat találnod magadban, amelyekről nem is tudtál, és aki segít neked kiszélesíteni a horizontodat, és olyan nézőpontokat ad, amelyeket eddig nem használtál.

Stephen Neale

Mi a Business Coaching?

Azt hiszem, ennél jobban még senki nem tudta megragadni a coaching és a coach fogalmát. A coaching az élet számos területén segítségünkre van abban, hogy fejlődjünk (főleg sajt magunkhoz képest), bátran kiálljunk a számunkra kellemetlen helyzetekben, elinduljunk a problémamegoldás útján. Mindenki életében eljöhet egy olyan időszak, amikor nem tud megküzdeni bizonyos helyzetekkel, konfliktusokkal. Ilyen nemcsak a magánéletben, hanem az üzleti életben is megtörténhet. A Business Coaching erre kínál megoldást.

 

Coaching

A coaching tulajdonképpen a sportpszichológiában használatos fogalom, jelentése: coaching=az edző által végzett támogató munka.

Ezt a kifejezést az 1980-as években beemelték az üzleti szférába is. Az üzleti életben tevékenykedő coach az edzőhöz hasonló szerepet tölt be, akinek legfontosabb célja, hogy az ügyfele a tőle telhető legjobbat hozza ki magából, a legjobb teljesítményre ösztönözze őt.

A coaching egy párbeszéden alapuló együttműködés, amelynek célja a teljesítmény növelése és a tanulás ösztönzése, vagyis a magasabb szintű önismeret elérése.

A Business Coaching

A folyamat kezdetén a coach segít ügyfelének tisztázni, hogy mik is a céljai, és felismerni, milyen tényezők gátolhatják annak elérésében.

Analitikus szemmel feltérképezi az ügyfél helyzetét, rávilágít a problémákra, de nem kínál rájuk kész megoldásokat, hanem hagyja, hogy az egyén önmaga találja meg azokat. Segít abban, hogy az ügyfél felfedezze az addig rejtett erőforrásait, képességeit, erősítse azokat, ezáltal önbizalmát is.

A coach legfontosabb feladata, hogy őszinte legyen ügyfelével, külső, objektív perspektívát képviseljen. Fontos, hogy az ügyfél minden egyes megoldott probléma, helyzet után visszajelzést kapjon a coachtól.

Tehát a Business Coaching folyamata a következő: a probléma felismerése, a probléma megoldása, visszajelzés a fejlődés sikerességéről, majd újra ismétlődik az egész ciklus.

A coaching folyamat teljesen személyre szabott, annak hossza és intenzitása nagyban függ az ügyfél által felvázolt céloktól. A cél pedig nem más, mint az ügyfél álmainak megvalósítása, amihez elengedhetetlen a tanultak gyakorlatban történő alkalmazása hosszú távon. Cél a kiemelkedő eredmények elérése, azok gyakorlatba ültetése a későbbiekben is.

A folyamat alapvető feltétele, hogy az ügyfél és a coach között erős bizalmi viszony alakuljon ki. Már az első találkozás során eldőlhet, hogy a két ember tud-e együttműködni, vagy sem. Meg kell találniuk a közös hullámhosszot az eredményes közös munka érdekében.

Az ügyfél tulajdonképpen teljesen kitárulkozik, hiszen megmutatja a gyenge pontjait, annak reményében, hogy azokat a coach segítségével leküzdi. A coaching folyamat során az ügyfél elmélyíti tudását, önismeretét, jobb teljesítményre lesz képes, ezáltal az életminősége is jobb lesz.

A találkozások alkalmával mindig az ügyfél határozza meg a beszélgetés fókuszát, a coach pedig figyel, és felteszi a megfelelő kérdéseket. A coaching tulajdonképpen arra koncentrál, hogy az ügyfél hol tart a céljai elérésében, és hogy mit tesz annak érdekében, hogy eljusson oda, ahova szeretne.

A Business Coaching a jelenre és a jövőre koncentrál, és arra, hogy az ügyfél személyes és szakmai fejlődését támogassa. Az ügyfél és a coach közösen dolgozzák ki az akciótervet, amit az ügyfélnek be kell tartania a megadott határidőkkel, önmaga épülésének érdekében.

Fontos kiemelni, hogy a coach nem a saját tudását, tapasztalatát adja át az ügyfélnek, nem kínál kész megoldásokat, hanem odafigyeléssel, célirányos kérdésekkel világít rá a megoldásra, amire az ügyfélnek kell megtalálnia a neki legmegfelelőbb módot.

A coach nem mentor, nem üzleti tanácsadó, hanem célzott kérdéseivel segíti az ügyfelet, hogy az felismerje a problémát, a saját képességei, eszköztára alapján oldja meg a helyzeteket.